Комп’ютерна залежність: ознаки та профілактика
Близько 70% сучасних школярів, відповідаючи на запитання про свої інтереси і захоплення, згадують комп’ютер. Та разом з комп’ютеризацією з’явилися негативні наслідки, які впливають на соціально-психологічне здоров’я дітей і підлітків. Найпоширенішим з них є явище комп’ютерної залежності.
Термін «комп’ютерна залежність» з’явився в 1990 році. Психологи класифікують цю шкідливу звичку, як різновид емоційної залежності, спричиненої технічними засобами. Головний зміст комп’ютерної залежності в тому, що комп’ютер починає керувати людиною. З часом для залежного підлітка стає важливим не результат гри, а процес, у якому втрачається контроль над часом.
Підлітковий вік – це період, коли формуються цінності, розширюються соціальні контакти, а залежна дитина обмежує своє коло спілкування комп’ютером. В результаті цього в таких дітей спостерігаються відсутність життєвого досвіду, інфантилізм у вирішенні життєвих питань, труднощі в соціальній адаптації, бідність емоційної сфери, зниження гостроти зору, підвищена втомленість, порушення постави тощо.
Ознаки комп’ютерної залежності
Пропуски шкільних занять через комп’ютерну гру вдома або відвідування комп’ютерного клубу. Просиджування біля комп’ютера у нічний час. Приймання їжі під час комп’ютерної гри. Асоціювання себе з героями комп’ютерних ігор. Відсутність інших захоплень, крім комп’ютерних ігор. Віддавання переваги комп’ютерним іграм, а не спілкуванню. Загальний час, проведений за грою, перевищує час виконання домашніх завдань, прогулянок, спілкування з батьками і однолітками, інших захоплень. Дитина не уявляє, чим себе зайняти, коли комп’ютер не працює. Конфлікти з батьками та їх шантажування у відповідь на заборону проводити час за комп’ютером.
Залежність може проявлятися в одній з двох форм: соціалізованій та індивідуалізованій. Соціалізована форма ігрової залежності відрізняється підтримкою соціальних контактів із соціумом (переважно з такими ж ігровими фанатами). Ці гравці люблять грати за допомогою комп’ютерної мережі один з одним. Ця форма залежності менш згубна для психіки, ніж індивідуалізована форма. Людина не відривається від соціуму, не усамітнюється в собі.
Профілактика залежності
Привчайте дитину правильно ставитися до комп’ютера, як до технічного пристрою, за допомогою якого можливо отримати знання і навички, а не як до засобу отримання емоцій. Не дозволяйте дитині у віці 3-5 років грати у комп’ютерні ігри.
Розробляйте з дитиною правила роботи за комп’ютером: 20 хв. комп’ютерної гри, 30 хв. заняття іншими видами діяльності. Не дозволяйте дитині їсти і пити біля комп’ютера. Не дозволяйте дитині грати в комп’ютерні ігри перед сном. Домовляйтеся з дитиною виконувати ці правила. Обговорюйте з дитиною покарання у разі, якщо дитина порушить домовленість. Коли дитина дотримується ваших вимог, обов’язково скажіть їй про свої почуття радості та задоволення. Таким чином закріплюється бажана поведінка.
Не використовуйте комп’ютер як засіб для заохочення дитини. Під час хвороби і вимушеного перебування вдома комп’ютер не повинен стати компенсацією.
Допомагайте дитині долати негативні емоції, які завжди присутні в житті кожної людини (розчарування, сум, образа, агресія тощо) і які можуть підштовхнути дитину отримати полегшення за комп’ютерною грою.
Підготувала лікар – нарколог Л.Турта
Чоловіка, якого зафіксували на відео у момент вивезення сміття в […]
В Олександрійському пабліку https://t.me/hyevuy_alex опублікували відео, як чоловік та жінка […]
Вчора, 22 березня, в Олександрії біля танка сталася дорожньо-транспортна пригода. […]
Залишити коментар