Якiсть життя

на попередню сторiнку

Новий облік води і тепла: що може змінитися для населення

Новий облік води і тепла: що може змінитися для населення

Верховна Рада ухвалила новий закон «Про комерційний облік теплової енергії та водопостачання». Закон ще не опублікували, проте його підтримали чимало активістів громадських об’єднань, а на такий текст закону погодились урядові експерти. В чому головна суть цього закону і до яких змін варто готуватись звичайним споживачам тепла та води?

Чому це треба?

В Україні, за останніми даними, тільки 69% будинків житлового сектору оснащені будинковими приладами обліку теплової енергії. Лічильники води встановлені лише у 77% абонентів.

Втрати тепла і води величезні, як і кількість необлікованих енергоресурсів. Вартість енергоносіїв, які використовуються для виробництва тепла, зростають. Тепер, на думку експертів, прийшов час ввести серйозний облік енергетичних ресурсів, які коштують дуже дорого і зростання яких для економіки України відгукується мільйонними втратами для придбання газу чи ресурсів для вироблення електричної енергії.

Хто буде споживачем?

Закон визначає, що тепер споживачами, яких називають «кінцевими споживачами комунальних послуг», є особа, яка здійснює кінцеве споживання комунальної послуги для власних потреб. Крім того, у цієї людини має бути договір про надання комунальної послуги. Споживачами вважаються також власники майнових прав на об’єкти нерухомого майна в завершеній будівництвом будівлі, право власності на яку не зареєстровано. Мабуть це в принципі добре, адже дозволить отримати певні права тим забудовникам, які ще тільки споруджують будинок. Орендарі квартир теж отримують всі права звичайного споживача.

Комерційний облік комунальних послуг

 

Вперше серед українських законодавчих документів чітко зазначили можливість існування незалежного водопостачання. Тобто якщо у людини є власне джерело водопостачання, то він отримує законодавчо врегульований статус. Зараз власники приватних і комерційних будинків мають пояснювати перевіряючим організаціям та комунальникам, що у них споруджено і навіщо. Тепер втручання у роботу таких незалежних водопостачальних систем не має підстав. Інша справа – оподаткування та якість води, але комунальні служби вже не матимуть ніяких повноважень «штурмувати» приватні будинки.

Нема лічильника- немає послуги

Новий закон прямо забороняє надавати комунальні послуги без комерційних засобів обліку. Якщо зараз ця заборона нечітка, то за новим законом за відсутності комерційного обліку, тепло і воду не даватимуть споживачам. Але тут варто сказати про те, що таке є комерційний облік. Це облік води чи тепла, що отримує будинок на вводі, а не конкретний споживач у квартирі.

Окремий облік можна отримати тільки тоді, коли є свій інженерний ввід із магістральної теплової чи водопровідної труби. Але теж з комерційним лічильником.

Хто встановить лічильники?

Комерційний лічильник будуть встановлювати комунальники.

Проте навіть норма про штрафування комунальників за не встановлення комерційних лічильників не передбачає роздавання їх задарма. Потім комунальники матимуть змогу стягнути ці кошти, отримуючи їх з споживачів, проте розстрочка оплати може становити до 5 років. Попереджати про встановлення лічильника будуть за 12 місяців власника будинку. Також у повідомленні мають вказати скільки буде коштувати лічильник та як його треба встановити.

До речі, вартість комерційного лічильника простої моделі без складних сервісних функцій може сягнути десятка тисяч, а більш складного, з автоматичним регулятором подачі тепла — до 100 тисяч гривень.

Проте комунальники не отримають монополію на встановлення лічильника. Тепер можна буде самостійно придбати його і встановити за договором із спеціалістами. У законі зазначено упереджувальні заходи до комунальників, зокрема щодо обмеженого кола вимог до неможливості використання лічильника, встановленого людьми для обліку тепла чи води.

Технічні вимоги стосуються тільки виконання будівельних норм і правил. Встановлені вузли комерційного обліку мають взяти на облік не більше ніж за 2 тижні.

Кому не потрібен лічильник?

Винятки у законі теж є. Наприклад, якщо будинок, квартира чи нежитлове приміщення «на законних підставах від’єднані від централізованих систем опалення та гарячого водопостачання», розподільний облік тепла буде необов’язковим. Тобто індивідуальний теплолічильник вартістю в декілька тисяч гривень не потрібен.

Підставою не встановлювати лічильник буде висновок комунальних постачальників тепла чи води або незалежна експертиза. До появи постанови Кабміну зрозуміти, де ці виключення будуть діяти, неможливо. Хоча встановлення теплолічильника може бути вигіднішим, ніж пропорційна сплата за площу.

Як розподілять плату за спожите тепло?

Як розподілятимуть плату за кубічні метри води чи гігакалорії тепла, які не показали лічильники? Тепло, що було витрачене на опалення місць загального користування (стіни, сходи), чи допоміжних приміщень (підвали, ліфтові), розподілятимуть за новими правилами.

Якщо немає приладів, які будуть вимірювати кількість спожитого тепла, то нарахують пропорційно площі приміщення. Якщо є – за методикою, але не менше середнього споживання серед інших споживачів будинку.

Розподіл обсягів споживання тепла

 

Якщо виявлять споживача, який розбалансував теплову мережу, його змусять компенсувати витрати, необхідні для догріву приміщень.

Розподіл втрат, які будуть різницею між показниками лічильника комерційного обліку та лічильниками по окремих офісах, мають розподілити не прямо пропорційно на всіх, а лише з урахуванням показників конкретного лічильника. Списати вкрадені ресурси на всіх порівну не вдасться — споживачі заплатять тільки свою частку.

Якщо дії іншого споживача стали причиною витоку гарячої чи холодної води, то інші зможуть вимагати від нього відшкодування вартості даремно витраченого ресурсу.

Новацією Закону є обов’язок власників приміщень, обладнаних автономним (індивідуальним) опаленням і гарячим водопостачанням, сплачувати за обігрів конструкцій будинку. Це може викликати претензії з боку тих, хто свого часу витратив чимало коштів на від’єднання від централізованого тепла та звик самостійно регулювати тепловий режим, однак експерти зазначають, що сплата за обігрів стін і даху, підвалів та інших приміщень будинку є справедливим способом регулювати питання комерційного обліку тепла.

Віктор Голобородько

Продовження в наступному номері газети "Городской курьер"

Фото - torange.biz

0    496     13.07.2017


Коментарі (0)

Для додавання коментарів необхідно авторизуватися!