Статтi

на попередню сторiнку

Децентралізація - не тільки для передачі грошей на місця, а для нової якості життя

Децентралізація - не тільки для передачі грошей на місця, а для нової якості життя

До ключової фрази, яку ми навели у заголовку повернемось пізніше, а на початку порівняння, яке на мій погляд досить точно вказує на те, якими шляхами ми прямували десятки років шляхами децентралізації.

Відрядження до Вінниці здавалось безкінечною подорожжю. Дорога всіяна ямами, подолати які можна було лише прокочуючись між ними з мізерною швидкістю. Але за поворотом - відрізки шляху, схожі за красою краєвидів та гладенькою поверхнею траси на європейські автобани. Символічний рух на розширену урядову нараду з децентралізації та регіонального розвитку ,куди поспішала наша журналістська група 5 квітня. Він схожий на те, як відбувалась в Україні реформа місцевої влади. Схожий своїми різними швидкостями і підступними проваллями прямо посеред рівнесеньких шосе, що мали б миттю довести до успіху. Сьогодні влада скликала урядову нараду, де як виявилось підбито підсумки, накреслено нові орієнтири, які можуть сильно змінити життя всіх українців вже незабаром.

У просторому залі готелю «Париж», спілкувались експерти, урядовці, керівники обласних держадміністрацій, голови обласних рад. Поряд із ними були очільники великих і малих міст та окремих об’єднаних територіальних громад. Серед учасників наради очільники з Кіровоградщини – голова Кіровоградської обласної держадміністрації Сергій Кузьменко та перший заступник голови ОДА Сергій Коваленко. В залі, де зібралась політична еліта країни, працюють журналісти з різних регіонів України, представники національних телеканалів та чимало гостей з дипломатичним статусом. Ось такий форум приймала Вінниця. А почався форум із слів відомого українського поета.

Поезія і проза децентралізації

Петро Порошенко згадав на початку віршовані рядки класика української літератури і філософа Григорія Сковороду. Він процитував відомий вірш про міста, що мають свій звичай і право. Не забув нагадати очільник держави і рядок про те, що кожна громада має право ухвалювати рішення на власний розсуд. Цитата з відомого твору мандрівного філософа було б непоганим зачином для поетичного шедевру про децентралізацію, вважає Петро Порошенко. Але від поетичної піднесеності він майже одразу повернувся до реалій української децентралізації. Згадав про те, що передача влади громадянам та місцевим громадам почалась чотири роки тому і мало хто вірив, що ця справа не залишиться тільки паперовою декларацією.

Петро Порошенко, Президент України: «Говорили про це всі 26 років від дня отримання незалежності. Кожна влада обіцяла що і фінансові ресурси, і права реально перейдуть територіальним громадам, громадянам України.

Для чого це робиться? В чому сенс децентралізації? Для того, щоб реально передати всі права територіальній громаді...

Дехто дуже скептично ставився до того, що децентралізація насправді відбудеться… В квітні, травні, червні 2014 року нам нав’язували ззовні політику федералізації. Пам’ятаєте, як хотіли оголосити парад суверенітетів? Суверенітет Харкова, суверенітет Запоріжжя, Донбасу, Луганська, Одеси.

Сьогодні вже спецслужби надали переконливі докази - хто за цим стояв, як це планувалося, хто фінансував. Все це було з-за кордону. Намагалися «продати» це українському народу і українському суспільству як шлях для розвитку нашої держави. Але ми не мали права дурити людей.

Наша принципова позиція була - Україна є унітарна держава. Український народ тримається разом. Ми не дамо розколоти державу. Проекти «Малоросії», «Новоросії» зазнають крах.

Нашою альтернативою буде ідея делегування повноважень і фінансових ресурсів обраним на місцях самоврядним органам».

Петро Порошенко вважає децентралізацію одним із пріоритетів держави. Життя довело, що це ефективний засіб від знищення країни. Він вважає, що це є дієва протиотрута від федералізації, яку, намагалася штучно прищепити Україні, Росія. Децентралізаційні процеси нині є за визначенням президента, частиною міжнародних зобов’язань країни. Євроатлантичні наміри країни, спроба долучитись до колективної системи безпеки під егідою НАТО нині поєднані і з децентралізацією ,адже у офіційних документах ,скріплених підписом президента є і наміри реалізувати демократичний спосіб управління Україною саме завдяки децентралізації. Взагалі децентралізація сьогодні - це питання цивілізаційного вибору, питання політичної культури і питання національної безпеки.

Префекти і від п’янка безкарність

Реформування влади на місцях не завершене. Об’єднані громади – лише початок реформування устрою країни, який має завершитись створенням ефективної системи противаг. Президент наполягає на тому, що проголосований парламентом і схвалений Конституційним Судом проект реформи Основного Закону країни, де багато розділів присвячено децентралізації, має бути втіленим у життя.

Петро Порошенко, Президент України: «Свого часу чекають конституційні зміни, які ми з прем’єр-міністром розробили. І я наполягаю на їх актуальності. Зміни щодо децентралізації. Абсолютно ясно, що потрібні префекти, бо декого на місцях п’янять нові фінансові можливості і дехто починає вважати, нібито над ними вже немає ніякої влади».

Префекти чи представники президента на місцях мають виконувати контрольну функцію. Дехто з експертів називають їх своєрідними цивільними прокурорами, які матимуть право наглядати за законністю рішень місцевих очільників. Проектом змін до Конституції, що має бути затвердженим ще одним голосуванням парламенту, передбачена можливість активного реагування на незаконні дії органів місцевої влади ,місцевих чиновників. Це дозволить без тривалої судів відновлювати законність та знаходити важіль впливу на тих очільників на місцях, що вважають себе вершителями доль, а не підконтрольними закону, обраними на посади громадою, службовцями. У тих змінах зафіксовано право скасування незаконного рішення і звернення до суду префектами, якщо місцеві чиновники та ради ігнорують законодавство і намагаються діяти як феодальні князі.

Ще одним запобіжником розхитування політичної і економічної ситуації на місцях має бути чітка процедура відповідальності місцевих керівників та депутатів за незаконні рішення аж до процедури розпуску рад.

Голови не їдуть із торбами у Київ, але отримали велику відповідальність

Разом із новими повноваженнями, місцеві громади отримали і гроші для їх виконання. «Вважаю кардинально змінилася ситуація коли міський голова з торбами не їде у Київ, не їде у Міністерство фінансів, не випрошує квоти, а громада визначає як ефективно використовувати кожну копійку» - підкреслив П.Порошенко. Він зазначив, що не підтримає позицію зміни розподілу відрахувань у місцеві бюджети, які йому радять зробити. Бо вперше за історію держави місцева влада стала отримувати більше грошей, ніж центральна і цей процес передачі влади і ресурсів на місця необхідно продовжити.

Петро Порошенко, Президент України: «За січень-лютий 2018 року приріст загального фонду місцевих бюджетів склав 21,3%. Четвертий рік поспіль така тенденція. Про це 26 років ніхто і мріяти не міг. Згадую як під час свого перебування на посаді голови бюджетного комітету ми розглядали ситуацію, коли частка місцевих бюджетів складала 30-35% і це вважалось дуже хорошим результатом. Хочу вас привітати із тим, що вперше в історії України, якщо ми беремо трансферти на місцеві бюджети, вони складають більше 50% зведеного бюджету. Ці гроші належать місцевим бюджетам. Але сьогодні разом із грошима переходить і відповідальність. Якщо більше половини грошей держава віддає місцевим бюджетам, то і громади в праві спитати: що і як якісно змінюється в державі».


Чи ефективно використовується новий фінансовий ресурс на місцях? На думку президента, для деяких громад та декого з міських голів, несподіваний грошопад виявився своєрідним «стихійним лихом». І він нагадав біблійну притчу про закопані таланти, які одні використали для розвитку, а інші зарили у землю і не отримали нічого від грошей, крім продовження бідності та поневірянь.

Ті ж хто отримує кошти та ефективно їх використовує має чимало прикладів успіху. «В кожному районі є приклади успішних змін в освіті за минулий рік. За 2017 рік створено 27 тисяч місць в дитячих садках. За один рік ми побудували 21 нову школу, здійснили сотні капітальних ремонтів», - підкреслив П.Порошенко.

Люди не можуть залишатись заручниками безініціативності місцевої влади

Глава держави наголосив, що парламент нещодавно ухвалив важливий закон, який допоможе створенню об’єднаних територіальних громад на рівні міст обласного значення. Також є підстави створювати нові об’єднання великих міст із меншими містами. Це дозволить «підтягнути» рівень розвитку країни. Утворення нових агломерацій – великих об’єднань у містах - допоможе невеликим містам у вирішенні їх проблем без поглинання одних іншими. Бюджети цих громад виконуватимуться окремо, вони матимуть окремі органи влади, але матимуть тепер значно більше можливостей для інтеграції у будівництві доріг, транспортної інфраструктури. Перетворення міст-супутників з «спальних районів» у звичайні «живі» міста - це теж завдання агломерацій. Проект закону до речі вже надіслано парламенту і його можна прочитати на сайті парламенту. Варто сказати, що теоретично цим правом змогла б скористатись і Олександрія, адже агломерація передбачає не менше, ніж 100 тисяч населення, що цілком може бути досягнуто спільними зусиллями міської та навколишніх селищних громад.

Але як відомо процес створення громад і націленість на тяжку, але результативну працю у розбудові економіки та інфраструктури країни часто зупиняється з політичної мотивації. Хтось боїться втратити своє крісло, а хтось навіть вчиняє відкритий спротив децентралізаційним процесам, вбачаючи у них «найстрашніше» - прихід нових політичних сил, оновлення депутатського корпусу громад та створення потужних територій, в яких не буде місце політиканству, бо треба буде конкурувати на рівні інвестицій, цікавих ідей та реальної політики. Процес децентралізації не має зупинятись через небажання частини місцевої еліти брати відповідальність на себе.

Петро Порошенко, Президент України: «Уже створено 665 самодостатніх об’єднаних громад. Впевнений у тому, що це - міцна основа самоврядування в першу чергу на селі. І ми маємо визнати, і я хотів би вперше поставити це питання що рано чи пізно тим хто не зможе об’єднатися знизу, доведеться допомогти об’єднатися згори. Бо не можуть залишатися люди заручниками безініціативності місцевих керівників. Впевнений що адміністративно-територіальний устрій України має бути одноманітним. Карта України не має бути і не буде схожа на клаптикову ковдру утворень».

Ще один із пріоритетів – перехід від політично мотивованої до розумної та раціональної практики формування бюджетів на місцях. Вага розподілу грошей у бюджеті щорічно значно більша. Але цей підхід, що є суто політичним, а не турботою про громадян, на думку Президента є неправильним стратегічно. «Доходи місцевих бюджетів мають буди передбачуваними та стабільними і мають розраховуватись на декілька років вперед для реалізації масштабних проектів, які за один рік не побудуєш. Я хотів би підтримати урядову ініціативу, підтримати прем’єр-міністра щодо створення законодавчої бази середньострокової бюджетного планування. Ми маємо повернутися до цієї ініціативи», - вважає П.Порошенко.

Влада - не тільки президент

«Що таке влада для звичайної людини? Це житлово-експлуатаційне підприємство . Це - новий центр надання адміністративних послуг. Це - лікар в лікарні. Це – вчитель у школі. Це - поліцейський місцевого відділення поліції. Це - районний суд. Ми маємо піклуватися про людей. Ми маємо створити такі умови, щоб люди відчували, що влада здатна захисти і допомогти», - зазначає П.Порошенко.

Продовження в наступному номері

"Городского курьера"

0    41     12.04.2018


Коментарі (0)

Для додавання коментарів необхідно авторизуватися!