Статтi

на попередню сторiнку

В Олександрійщині започатковують міжнародний проект, що допоможе громадам району знайти гроші для розвитку і перспективи туризму

В Олександрійщині започатковують міжнародний проект, що допоможе громадам району знайти гроші для розвитку і перспективи туризму

16 представників громад із Попельнастого, Головківки, Протопопівки та Нової Праги мали змогу побувати на майстер-класі від польських експертів, які пропонували свій досвід у пошуку місцевих ресурсів у сільській місцевості. Тренінг був частиною міжнародного проекту, який втілюється в життя польською Асоціацією Голдапський місцевий фонд та українським благодійним товариством «Олександрійський районний благодійний інформаційно-консультативний центр» (БТ ОРБІКЦ), що має назву «Соціально-економічні можливості розвитку сіл Олександрійщини». Деталями цього проекту поділилися його керівники Тетяна Шоколова та Збігнєв Мерунськи.

Тетяна Шоколова, президент БТ ОРБІКЦ

- Що це за проект та яка його основна мета?

- Ми мали досвід реалізації проектів саме з партнерами на українській території, а міжнародний проект ми реалізуємо вперше. Це нам, по-перше, дуже приємно, по-друге – трішки драйвово, тому що це вже зовсім інший рівень спілкування й організації заходів. Основний напрямок цього проекту - пошук ресурсів місцевих територій для покращення економічного стану, для реалізації себе як особистостей, і, як би сказати, демонструвати, позиціонувати свою громаду, зацікавити гостей, туристів, тому що основний напрямок, який вибраний саме в цьому проекті, це розвиток сільського зеленого туризму. Тобто ми спочатку повинні навчитися розповідати хоча б про те, що в нас насправді є. Ми дуже скромні люди, в нас дуже багато можливостей і ресурсів, але, як кажуть, «господарка вміла готувати, та не завжди вміла подавати». І от у нас є прекрасна можливість для того, щоб ми навчилися запрошувати гостей не тільки на наші гостинні столи, а й зацікавлювати їх історією нашого краю, особливостями, обрядами, звичаями, культурою та ще якимось цікавими неординарними підходами, які однозначно є в кожній із наших громад.

- Хто бере участь у тренінгу?

- Учасниками тренінгу є і представники місцевого самоврядування, і працівники освіти, культури, тобто соціальної сфери, активні громадяни громади, і люди, які займаються сільським зеленим туризмом. В основному на цю аудиторію і був розрахований майстер-клас, який ми запланували напередодні. Ми реалізуємо цей проект спільно з Благодійним товариством ОРБІКЦ, яке працює при Олександрійському районному будинку культури і Асоціацією Голдапський місцевий фонд, за що ми їм дуже вдячні, тому що це новий і цікавий досвід, ще не розкритий для нас, адже ми працюємо в цьому напрямку вперше.

- Хто представляє Польщу на цьому тренінгу?

- Із Польщі беруть участь двоє тренерів: Збігнєв Мерунськи та Віолета Анюшкевіч. Вони мають дуже великий досвід у своїх громадах. Збігнєв працює дуже довго в громадському секторі, сам є працівником культури. Він колись був директором будинку культури, а потім межі будинку культури для нього стали тісними й він почав працювати з громадою в напрямку розвитку громадської активності. Він зараз дуже поважна людина в Польщі. Віолета також є керівником відділу культури, туризму і просування міста Голдап. У неї теж великий досвід роботи безпосередньо в громадах, вона згуртовує людей навколо якихось особливих, цікавих тем. Наприклад, люди похилого віку створюють танцювальні майданчики. Також вона об’єднує тих, хто підтримує традиції людей, які проживають на багатонаціональній території. Адже кожна традиція, кожна культура має своє місце в цій громаді, і вони презентують себе, свою культуру, свої особливості.


- Як відбувались заняття та що пропонували тренери?

- У рамках цього проекту проводилися майстер-класи, де люди виявляли ресурси своїх громад. Спочатку будували карти своїх громад, визначали свої духовні центри, історичні надбання, культуру, обряди, ресурси громади взагалі. Наступним етапом була побудова карт у більш обмежених кордонах, наприклад, територія освіти, культури, традицій. Тобто кожна громада брала щось до своєї уваги й потім кожна окремо це презентувала. Створювали анкети для того, щоб у подальшому поцікавитись, які у людей є побажання відносно того, як змінити територію, як змінити ситуацію, що для цього в першу чергу треба зробити, чи побудувати якийсь особливий готель, чи починати розвивати спорт, чи якісь будувати духовні центри тощо. Тобто кожна команда (а їх було всього 4 фокус-групи по одній із кожного села) визначалася саме в тому, яка цікава тема повинна бути в анкеті, щоб потім організувати опитування мешканців.

На наступному етапі учасники, які були на майстер класах, організовують у своїх селах аудиторії мешканців громад. Таким чином самі мешканці вже потім будуть навчатися визначати ресурси свого села та зрозуміють, що в першу чергу їм потрібно для розвитку як особистості, так і їхньої громади. І останній етап – це подорож в ці 4 села, де якраз ми і познайомилися з громадами, з їхніми історичними пам’ятками, культурою, кухнею.


Збігнєв Мерунськи, голова громадської організації «Асоціація Голдапський місцевий фонд»

- Із якою метою ви завітали до нашого міста? Який досвід будете передавати жителям Олександрійського району?

- Ми з нашими партнерами з Олександрії реалізовуємо проект, у рамках якого хочемо показати свій досвід із розвитку сільських районів. Методику, яку ми хочемо показати нашим українським партнерам, у себе в Польщі ми використовуємо вже близько 15 років, і, сподіваємося, що й в Олександрійському районі люди також будуть її використовувати та розвивати сільську територію.

- Із чого необхідно розпочати?

- Ми починаємо з того, що дізнаємося, які ресурси (культурні, історичні, людські) знаходяться, наприклад, в одному селі, і з цих ресурсів ми робимо продукт для туризму. Це робиться для того, щоб турист приїхав у село та міг дізнатися його культуру, взяти участь у якихось заходах, скуштувати смачну традиційну страву, купити вироби ручної роботи або самому спробувати зайнятися рукоділлям, а потім за все це заплатив гроші. Найкраще, коли в таких селах з’являються агросадиби, де турист може залишитися не на 3-4 години, не на один день, а на вихідні або на цілий тиждень. Тому ми намагаємося зробити такий продукт, який дає можливість людям, що приїжджають у село із сім’ями, брати участь в різних заходах, їсти хороші страви та просто відпочивати від щоденної праці.


- Як польські громади залучають туристів у свої села? Які методи вони використовують?

- У Польщі ми використовуємо три методики, які вже працюють, і ми точно знаємо, що вони допомагають залучати туристів. Одна така дуже популярна методика в Польщі - це тематичні села. Це означає, що село вигадує собі тему, якою хоче залучати туристів. Наприклад, є таке село, в якому всі туристичні продукти пов’язані з його назвою: і вироби рукоділля, і страви тощо. Такі маленькі села, в яких проживає близько 600 чоловік, проводять великі заходи, на які в один день може зібратися близько 10 тис. гостей.

Друге - це екомузеї. Екомузеєм ми називаємо живий музей, відкритий, без стін і парканів, де можна увійти в старовинний будинок і подивитися, як жили люди, поїсти з ними, послухати народної музики, поспівати пісень, навчитися робити кераміку древніми способами тощо.

І ще є третя методика, яка не має назви, але я називаю її «село фірма». Ми разом з усіма, хто хоче розвивати село, говоримо про те, що ми можемо внести в розвиток туристичного продукту. Наприклад, я добре готую страви, хтось займається рукоділлям і може показати та продати ці вироби, третій має агросадиби, де люди можуть спати, у четвертого є коні, на яких можна кататися і т.д. Люди збирають це все й роблять такий продукт, що турист після проведеного тут вікенду, буде проводити свій час тільки в цьому селі.

- Яка методика найпопулярніша в польських селах?

- У Польщі найбільше тематичних сіл - близько 200 у різних районах країни. Головним є те, що, якщо в одному районі є 3-4 села, і турист приїжджає туди, він не залишиться в одному селі, а поїде й в друге подивитися, і в третє, тому що там може бути щось цікавіше. Найголовніше – це зацікавити туриста, щоб він залишився в нашому районі на багато днів. У нас існують такі мережі між селами, які між собою співпрацюють, і так їм набагато легше залучити до себе туристів.

Екомузеев, я думаю, в Польщі десь 30-40. А таких сіл, де навколо одного великого господаря, який має хороший агротуризм, розвиваються інші послуги, вже багато. Просто люди знають, що бізнес можна робити спільно та що турист чи на вікенд, чи на тиждень - це теж хороший бізнес.

- Враховуючи ваш досвід, про які труднощі ви б хотіли застерегти жителів наших громад?

- Найскладніше - це повірити, що ми це можемо зробити й довіритися один одному та не конкурувати між собою, підтримувати один одного та робити разом туристичний продукт. Довіра - це головне. І ми сподіваємося, що і у вашому районі люди зможуть повірити в себе та свої можливості, довіритися один одному і багато чого досягти.

Записала Юлія Пастух

Фото Віктора Голобородька  

0    349     21.09.2017


Коментарі (0)

Для додавання коментарів необхідно авторизуватися!